Jan & Margarita

Jan Olesz – fortepian*

Małgorzata Matuszewska – kastaniety, elementy taneczne, choreografia

Połączenie fortepianu, hiszpańskich kastanietów i elementów tanecznych to wyjątkowe zestawienie, pozwalające na zaprezentowanie unikatowych rytmów, brzmień i kolorystyki. Koncerty na fortepian i kastaniety to uznana, chociaż stosunkowo młoda tradycja – zapoczątkowana w połowie XX wieku, która na scenach poza Hiszpanią jest nadal rzadko spotykana.

Duet Małgorzaty Matuszewskiej i Jana Olesza rozpoczął współpracę w styczniu 2023 roku. Repertuar duetu w znacznej części obejmuje utwory na fortepian i kastaniety – zaprezentowany został między innymi na koncercie inauguracyjnym cyklu Klasyka na Koszykach Fundacji Juliana Cochrana.

Na stronie ORFEO – Fundacja Bogusława Kaczyńskiego, ukazała się recenzja koncertu pióra Tomasza Pasternaka.

„…szczyty żywiołowej brawury Olesz zaprezentował w parafrazie na temat opery „Fausta” Gounoda w kompozycji Franciszka Liszta.[..] Walc z „Fausta” jest utworem oszałamiającym swoją dynamiką i zwariowaniem, oddana tu jest właściwie cała orkiestra, czego pianista dowiódł w swojej interpretacji.

Małgorzata Matuszewska pojawiła się na scenie w drugiej, „hiszpańskiej” części wieczoru.. W jej tańcu było coś złowrogiego, coś co mogło budzić dreszcze.[..] Matuszewska dosłownie zahipnotyzowała publiczność niczym prawdziwa czarodziejka flamenco [..] cudownie zagrała też na kastanietach w sposób zapierający dech w piersiach.”

link do całego artykułu:

Duet JAN & MARGARITA nawiązał artystyczną współpracę od nadzwyczajnego wydarzenia – polskiego prawykonania wybitnego dzieła szwajcarskiego kompozytora Franka Martina Fantaisie sur des rythmes flamenco w styczniu 2023 roku. Należy podkreślić, że było ono jednym z nielicznych na świecie wykonań w pełnej obsadzie, czyli z tańcem flamenco – zgodnie z życzeniem kompozytora.

Córka kompozytora, Teresa Martin, wysoko oceniła występ. Należy podkreślić, że była pierwszą wykonawczynią partii tanecznej Fantaisie. Frank Martin pisał ten utwór z myślą o niej i jej pasji do tańca flamenco.

REPERTUAR DUETU

Fantaisie sur des rythmes flamenco Franka Martina – kompozycja z 1973 roku o szczególnej koncepcji i formie, która już w samym zamyśle kompozytorskim łączy fortepian z tańcem flamenco. Istotnym elementem utworu są rytmy tańców flamenco takich jak Rumba, Peteneras i Soleares. W całej Fantaisie kompozytor ukazuje swój bogaty harmonicznie język kompozytorski, który spaja i łączy wszystkie elementy.

Dzieła hiszpańskich kompozytorów, najważniejszych przedstawicieli hiszpańskiej szkoły narodowej – Isaaca Albéniza i Enrique Granadosa; a także dzieła innych kompozytorów, jak Astor Piazzola, Maurice Ravel, Ernesto Lecuon

* JAN Jan Olesz- pianista, w 2023 roku ukończył studia w klasie fortepianu Profesora Andrzeja Pikula w Akademii Muzycznej imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Kształcił się także w Musikhochschule Lübeck pod kierunkiem Konstancji Eickhorst. W 2018 roku ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu Eleny Aleksiejuk w OSM I i II stopnia imienia F. Nowowiejskiego w Gdańsku. Koncertuje w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Danii, Włoszech, Węgrzech, Portugalii, Chorwacji, Macedonii Północnej). Czynny uczestnik festiwali muzycznych, jak chociażby Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” czy Festiwalu „Gdańscy Pianiści Miastu”. Jest laureatem wielu konkursów pianistycznych o zasięgu ogólnopolskim, a także międzynarodowym. Do jego osiągnięć należą m.in.: II nagroda na VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Maurycego Moszkowskiego Per aspera ad astra, I nagroda na 30. Young Musician International Competition „Citta di Barletta”, wyróżnienie na The International Competition for young musicians “Ohrid Pearls”.

MARGARITA Małgorzata Matuszewska – tancerka i choreografka; specjalizacja taniec hiszpański i gra na kastanietach. Dyplomowana tancerka, choreografka, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, certyfikowana instruktorka tańca, autorka artykułów i programów poświęconych sztuce tańca hiszpańskiego. Jedna z polskich pionierek tańca flamenco, należy do ścisłej czołówki tej sztuki w Polsce.
Współpracuje w ramach koncertów i projektów różnorodnych technik tańca i muzyki: flamenco, klasyki hiszpańskiej, współczesnej, performatywnej. Koncertowała ze znakomitymi wykonawcami muzyki klasycznej, m.in. klawesynistką prof. Elżbietą Stefańską – w utworze “Fandango” A. Solera – na 50. jubileuszowym Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku; gitarzystą prof. Leszkiem Potasińskim – w utworze M. de Falla “La vida breve danza española n° 1” w Studio Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego w Warszawie. “Bolero” M. Ravela w jej choreografii zostało zaprezentowane na koncercie uświetniającym 100 – lecie Związku Artystów Scen Polskich.
Jako tancerka i choreografka uczestniczyła w wielu produkcjach teatralnych m.in.: Teatr Dramatyczny w Warszawie musical “Człowiek z La Manchy” reż. J. Gruza, Teatr Narodowy w Warszawie spektakl Saragossa” reż. T. Bradecki.